Bodø Arbeiderpartis valgprogram 2023 - 2027

Her kan du lese om hva vi vil gjøre

Trygg styring i en utrygg tid.

Vi lever i en urolig tid, med krig i Ukraina, energikrise i Europa og stor prisvekst. Lokalt i Bodø står vi overfor budsjettarbeid de kommende årene som vil kreve store driftstilpasninger. I vanskelige tider er trygg økonomisk styring viktig, både for den enkelte og for samfunnet. Arbeiderbevegelsen og Arbeiderpartiet vokste frem i samfunn med nød, fattigdom og begrenset demokrati. Gjennom kamp mot urettferdighet, troen på fellesskapet og de grunnleggende verdiene frihet, likhet og solidaritet ble velferdsstaten bit for bit etablert. Dette er fortsatt Arbeiderpartiets grunnmur for all politikk.

Økende forskjeller mellom folk har stor betydning. Utjevning av sosiale forskjeller er vår tids største helseutfordring. Ungt utenforskap og folkehelsearbeid er omfattende, og det angår alle delene av samfunnsutviklingen. Det tenkes her på barnehage, skole, helsetjenester, arbeidsplasser, beredskap og ulykkesforebygging, klima og miljø, økonomi og byutvikling. Det handler om hva som fremmer trivsel og god helse hos den enkelte og alle, og hva som påvirker negativt.

Ungt utenforskap og folkehelse er en rød tråd gjennom programmet. Viktige faktorer handler om å sikre gode oppvekstvilkår og velferdstjenester til våre innbyggere. Det å hegne om vår felles offentlige helsetjeneste, fortsette det viktige arbeidet med hele, faste stillinger og et seriøst arbeidsliv er helt sentralt i dette programmet. Klimaendringene er rammen rundt all vår politikk.

Den demografiske utviklingen viser at det i årene som kommer blir færre barn og unge og flere eldre. For å håndtere dette er det nødvendig å vurdere alle kommunens tjenester samlet. Slik kan vi jobbe målrettet og utvikle tjenestene slik at vi dekker innbyggernes behov for helsehjelp og samtidig sørge for et godt helsefremmende samfunn for alle innbyggerne.Foto: Raymond Engmark

Foto: Raymond Engmark