Tillit – en viktig faktor i lokaldemokratiet

Foto: Raymond Engmark

- Innføre regelmessige åpen dør-møter med ordføreren

- Innføre regelmessige dialogmøter med frivilligheten

- Gå i dialog med de kommunale medvirkningsrådene (ungdomsrådet, eldrerådet, råd for personer med funksjonsnedsettelse, flerkulturelt råd og råd for psykisk helse og ruspolitikk) om hvordan det kan legges til rette for større involvering

- Ta initiativ til at Bodø bystyre inviterer til årlige folkemøter

- Bidra til å synliggjøre og videreutvikle eksisterende medvirkningstiltak som Rådhusmøtet for elever i grunnskolen og nasjonalt lokaldemokratiprosjekt

- Styrke trepartssamarbeidet i Bodø kommune

- Ta brukerorganisasjonene, de tillitsvalgte og ledelsen i Bodø kommune med på forpliktende prosess om hvordan tillitsreformen skal utformes

- Videreføre arbeidet med barns medvirkning i helse og oppvekst

- Jobbe for at Bodø skal bli en klarspråkkommune

Et kjennetegn ved demokrati er tillit mellom befolkning, folkevalgte og institusjoner. I Norge er det generelt stor tillit sammenlignet med andre europeiske land og USA. Men også i vårt land er det en nedadgående trend der tilliten reduseres. De siste årene er den offentlige debatten i stor grad flyttet til sosiale medier, der en polariserende og krass tone blir mer og mer normalisert. Det kan føre til at færre ønsker å delta i ordskiftet eller være aktiv i politiske og frivillige organisasjoner. Ei slik utvikling er alvorlig og kan svekke demokratiet.

Bodø Arbeiderparti arbeider og utvikler politikk i tråd med arbeiderbevegelsens verdier som frihet, likhet og solidaritet. Demokratiske rettigheter som ytringsfrihet, organisasjonsfrihet og rettstatens prinsipper er viktige elementer i politikkutviklingen.

KS sin lokaldemokratiundersøkelse 2022 viser at folkevalgte i Bodø har en mer positiv opplevelse av kommunen som politisk, administrativ og tjenesteytende organisasjon enn befolkningen har. En altfor stor andel av befolkningen har ikke tillit til politikerne. Undersøkelsen gjelder områder som kjennetegner et godt lokaldemokrati: Pålitelighet, ansvarlighet, borgernærhet og effektivitet. Dette er signaler som Bodø Arbeiderparti tar på største alvor.

For Bodø Arbeiderparti er det viktig at kommunen, både på politisk og administrativt nivå, involverer innbyggerne i tjenesteutviklingen, legger til rette for opplyste offentlige diskusjoner og et godt samarbeid mellom ulike aktører når Bodøsamfunnet utvikles. Befolkningens tillit til politikere og kommunen som forvalter og tjenesteyter er avgjørende for at utviklingen i Bodø skal bli best mulig for alle.

Tillit til politikere er viktig, og det er like viktig at politikere har tillit til befolkning og ansatte i offentlig sektor. Tillitsreformen handler om at ledere og ansatte skal få mer tid, handlingsrom og frihet til å styre arbeidshverdagen selv, uten å måtte bruke unødvendig tid på rapportering. Vår felles velferdsstat skal ikke styres på markedsmekanismer, men i større grad på tillit.

Et tillitsbasert samfunn tar også barn og unges stemmer på alvor. Barn og unge har rett til å delta både i samfunnsdebatten og i saker som angår dem, både som gruppe og enkeltindivider. I Bodø skal vi fortsatt ha et aktivt ungdomsråd, elevrådene på skolene skal opplever reell medvirkning og barn og ungdom skal bli hørt i saker som angår dem. Det gjelder både innenfor barnehage, skole, helse og oppvekst.

Er du enig med Bodø Arbeiderparti om Tillit – en viktig faktor i lokaldemokratiet?

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker