Et seriøst arbeidsliv

Bodø skal være en trygg kommune å jobbe i

En snekker står med hammeren klar. Foto: Øivind Haug

-Styrke heltidssatsinga i alle sektorer i kommunen: Prioritere økning i andelen hele, faste stillinger.

-Gjøre plass for flere unge i arbeidslivet og utvikle kommunens lærlingordning.

-Gjennomføre en tillitsreform i samarbeid med ansatte og brukere.

-Omfavne de fordeler som teknologiske endringer gir, samtidig som vi skal være garantist for trygg omstilling for de ansatte.

-Lage en kompetanseplan for den enkelte ansatte og virksomhetene.

-Fortsatt løse kommunale oppgaver i kommunal regi.

-Styrke og videreutvikle Bodø modellen for seriøse innkjøp og anbud.

-Etablere og utvikle trepartssamarbeid lokalt.

-Utvikle godt samarbeid med næringslivet for å bidra til at bedriftene har tilgang på arbeidskraften de trenger.

-Utvikle en strategi for et inkluderende arbeidsliv som forebygger utenforskap.

-Vurdere familievennlige tiltak for arbeidstakere med små barn.

Vårt viktigste mål er å skape gode samfunn der folk lever og bor.

Da er det avgjørende at vi klarer å gi best mulige tjenester til innbyggerne våre, som skole,helse, eldreomsorg. Folk som bor og lever i Bodø, fortjener verdens beste tjenester.De kjenner selv best sine behov, og derfor skal vi involvere innbyggerne bedre i utviklinga av tjenestene. De ansatte skal gis økt tillit til å utvikle tjenestene sammen med brukerne. Slik skal vi bli de beste på tjenestetilbud, arbeidsliv og involvering.

Bodø kommune er en stor arbeidsgiver, innkjøper og oppdragsgiver, og har betydelige eierposter i ulike selskaper. Vi vil sikre at kommunen tar ansvar for å sikre egne arbeidstakere og ansatte i virksomheter tilknytta den kommunale driften trygge jobber. Arbeiderpartiet vil motarbeide konkurranseutsetting av det som er kommunens kjerneoppgaver. Bodø kommune skal være i stand til å levere gode tjenester til innbyggerne gjennom egne ansatte. Konkurranseutsetting og konsulentbruk skal begrenses til de områdene hvor kommunen naturlig ikke har egen kompetanse, eller ikke klarer å rekruttere kompetanse. Arbeiderpartiet vil motarbeide enhver form for OPS ved bygging og drift av kommunale bygg.

Heltidsstilling skal være normen ved nyansettelser i kommunen og kommunens selskaper. Det gir stabilitet for både den ansatte og for pasienter/brukere.Bodø Arbeiderparti skal jobbe aktivt for å sikre at alle som jobber i Bodø har anstendige lønns- og arbeidsvilkår innenfor et seriøst arbeidsliv og for å verne om og utvikle den norske modellen. Trepartssamarbeidet skal videreutvikles.

Er du enig med Bodø Arbeiderparti om Et seriøst arbeidsliv?