Forsvar, beredskap og nordområde

F35

- Løfte forsvarets rolle i nord i den offentlige debatten  - Legge til rette for videreutvikling av Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) på Reitan

- Fortsatt være garantisten for fremdriften i realiseringen av ny flyplass og ny bydel Hernes

- Være pådriver i arbeidet med Samvirkesenter Nord

- Jobbe for et nasjonalt innovasjonssenter for sikkerhet og beredskap ved Nord universitet

- Sette sosial egenberedskap på dagsorden

Bodø er beredskapsbyen i nord. For å sikre og utvikle den posisjonen er det viktig å se forsvar, beredskap og nordområde i sammenheng. På den måten ivaretar vi også Bodøs befolkning på en trygg og forutsigbar måte.

Krigen i Ukraina har ført til at forsvarets rolle i Bodø og i nord har fått ny relevans både nasjonalt og regionalt. Bodø Arbeiderparti vil bidra til å sette forsvarets rolle på dagsorden, blant annet gjennom å arbeide for å videreutvikle Forsvarets operative hovedkvarter på Reitan.

Dagens teknologi gir mange muligheter, men også utfordringer. Cyberangrep er ikke uvanlig og kan føre til at viktige funksjoner settes ut av spill og at sensitiv informasjon lekker ut. Bodø Arbeiderparti vil arbeide for at lokal beredskap mot cyberangrep skal prioriteres høyt. Pandemien viste oss hvor viktig lokal kriseberedskap er. Erfaring og kunnskap om smittevern, og viktigheten av lokal infrastruktur må tas med videre. De neste årene vil vi få oversikt over alle konsekvensene av pandemien. Det må vi som kommune være forberedt på å håndtere.

Klimaendringene er ikke bare miljøvern, men også sentralt i sikkerhet- og beredskapsarbeidet. Her i nord skjer klimaendringene raskere enn i andre deler av landet. Lokal beredskap må være forberedt på mer regn og vind som kan føre til naturkatastrofer som flom og ras.

Realisering av ny flyplass og Samvirke for samfunnssikkerhet- og beredskapstjenester (Samvirkesenter Nord) er eksempler på politikk som styrker forsvaret og beredskapen i Bodø. Arbeiderpartiet vil jobbe for å realisere et nasjonalt innovasjonssenter for sikkerhet og beredskap ved Nord universitet. Den nye flyplassen vil gi plass til forsvarets beredskapsbase, i tillegg til å være en base for redningshelikopter. Samvirkesenter Nord vil samle viktige beredskapsfunksjoner som politi, ambulanse, brann, sivilforsvar, Nord universitet og Nordland fylkeskommune. Det gir trygghet i ei en usikker fremtid.

Er du enig med Bodø Arbeiderparti om Forsvar, beredskap og nordområde?

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker