Foto: Raymond Engmark

Vårt program 2023 - 2027

Vi bygger Bodø!

Foto: Raymond Engmark

Året der krisene kom på løpende bånd.

Når pandemien endelig slapp grepet om samfunnet vårt på nyåret kjente vi på fremtidshåp og en optimisme om at nå ble alt bra. Slik ble det ikke. Kriser kom på løpende bånd og vi lever i kanskje den mest usikre tiden siden andre verdenskrig. Russland har gått til en brutal angrepskrig mot et av sine naboland, vi har fått en energikrise og en prisvekst som gjør at det har blitt vanskeligere for at mange av oss å få endene til å møtes. 2022 som skulle bli året der vi tok hverdagen tilbake, ble istedenfor året der krisene kom på løpende bånd. Vi er på ingen måte upåvirket her i Bodø heller.

Trygghet og fellesskap er for meg de to viktigste ordene i politikken. I krisetid må vi skape trygghet for arbeid, økonomi og velferd. Trygg styring betyr for meg at kommunen skal være sikkerhetsnettet når du trenger det. Vi skal sørge for at kommunens innbyggere får gode tjenester, at ansatte skal ha trygghet i jobbene sine og vi skal legge godt til rette for et fremtidsretta og innovativt næringsliv som skaper arbeidsplasser i et seriøst arbeidsliv.

Velferdsstaten er som en felles sparekonto hvor vi alle sparer etter evne gjennom skatt og hvor vi alle tar ut etter behov i ulike faser i livet. Noen ganger er det slik at noen må få mer for å få det samme.

Vår felles velferd skal være til for alle og i tøffe tider er det viktig med en politikk som favner bredt. Derfor innfører vi 12 timer gratis SFO også for andreklassinger fra høsten 2023, det er noe som hjelper alle familier ikke bare noen få.

Det å ha en jobb å gå til er en viktig verdi for alle. Å få lov til å bidra til samfunnet gjennom arbeid og skatt er noe som ligger dypt i oss som mennesker og i vårt valg av samfunnsmodell. Den norske modellen er skapt av vanlige folk – for vanlige folk. Derfor har det alltid vært en gjennomgående verdi for oss at arbeid til alle er jobb nummer en. Arbeidsledigheten er historisk lav. Dette er bra for folk, det betyr at færre blir avhengig av hjelp fra nav, men gir andre utfordringer. Vi trenger flere nye innbyggere. Vi trenger fagarbeidere og lærere til å ta vare på ungene våre, vi trenger helsearbeidere til å ta vare på oss når vi blir syke og vi trenger byråkrater til å sørge for at alle som trenger noe fra kommunen får den hjelpen de har krav på. Ja vi trenger sågar politikere som sørger for å styre byen i en retning som er for alle ikke bare for de få.

Jeg er skikkelig glad for at Bodø har klart å bosette alle flyktningene som kom til oss i 2022. Vi har tradisjon for å si ja når IMDi kommer med sin anmodning om å ta imot et gitt antall flyktninger. Det skal vi klare også i 2023. Bodøværinger er kjent for å være rause og inkluderende. Det er jeg helt sikker på at vi skal fortsette med å være også neste år. Alle nye bodøværinger er en ressurs på ulike måter og vi skal ønske dem varmt velkommen slik vi pleier.

Det viktigste velferdstiltaket vårt er at alle som kan jobbe skal få jobbe i en hel fast stilling. Vi skal ikke leve av andres arbeid vi skal leve av hverandres arbeid. Vi skal fortsette satsingen på heltid i offentlig sektor, dette gjør vi for å gi mer forutsigbarhet og frihet til våre ansatte i kommunen. Det å ha en jobb å leve med og ei lønn å leve av er grunnleggende for oss mennesker. Dette gir i tillegg mer forutsigbarhet og trygghet for de som bruker kommunens tjenester.

Det er viktig å skape nye arbeidsplasser i privat sektor samtidig som vi sikrer eksisterende arbeidsplasser i det private. Derfor øker ikke Arbeiderpartiet eiendomsskatten til næringsdrivende. Slik gir vi dem en forutsigbarhet som er helt nødvendig når vi skal legge til rette for mer innovasjon og flere etableringer i kommunen vår. Når vi setter i gang med ny flyplass og den nye byen vår skal vi være en kommune som i enda større grad legger til rette for privat næringsliv, et seriøst arbeidsliv og ansvarlig offentlig innkjøp.

Vi må også tørre å være ærlig om hvordan verden er og hvordan fremtiden vil se ut. På samme måte som vi i vår egen økonomiske hverdag må gjøre grep, må også kommune og stat bli nødt til å prioritere tøffere i årene fremover. Da er det viktig å ha gode og trygge verdier å lene seg på og å aldri glemme det aller viktigste – arbeid til alle er jobb nummer én!

Ann-Kristin Moldjord, Ordførerkandidat for Bodø Arbeiderparti

Følg Ann-Kristin her: Ann-Kristin på Facebook

Valg 2023

Den 11.september er det kommune- og fylkestingsvalg.  Les mer om valget i Bodø kommune her: Valg i Bodø kommune

Er du enig med Bodø Arbeiderparti om Vårt program 2023 - 2027?

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker