kristin 2

Trygg helse og omsorg

Trygghet for helsehjelp når du trenger det er viktig i vårt velferdssamfunn. Det er det offentliges ansvar å sørge for helsetjenester til sine innbyggere. Bodø Arbeiderparti vil fortsatt prioritere og jobbe for en sterk, felles offentlig helsetjeneste.

Det er utfordringer i helsevesenet, noe de siste ukers TV-dokumentarer har satt søkelyset på. Mange av utfordringene er kjente og krever både politiske prioriteringer og godt samarbeid mellom politikk, administrasjon og arbeidstakerorganisasjoner. I Bodø har det vært jobbet godt de siste årene, men vi er ikke i mål.

Arbeiderpartiet er fortsatt garantisten for satsingen på hele, faste stillinger. Det er viktig for å rekruttere og beholde ansatte. Det gir i tillegg mer kontinuitet i tjenesten, det styrker fagmiljøet og det bidrar til at de som mottar tjenester kan forholde seg til færre personer. Hele, faste stillinger er bra for alle parter. Vi trenger en helse- og omsorgstjeneste der de ansatte har en jobb de kan leve av og utvikle seg i – det gir trygghet for den ansatte og for brukeren.For Arbeiderpartiet er det viktig å bruke fellesskapets penger på vår felles, offentlige helse- og omsorgstjeneste. Vi vil ikke privatisere sykehjem og hjemmetjeneste! Pleie og omsorg fungerer ikke etter de samme prinsippene som et marked, og kan derfor heller ikke markedsstyres. Det er det offentliges ansvar å gi helsetjenester. Privat omsorg krever kontroll fra det offentlige, men uten mulighet for å styre. I utfordringene innenfor helse og omsorg som vi nå står i, med blant annet rekrutteringsutfordringer, omstillinger og mangel på kompetanse, så er det viktigere enn noen gang å hegne om vår felles offentlige tjeneste.