Astrid

Inkluderende arbeidsliv – for alle!

Bodø Arbeiderparti har i programmet vedtatt å gå til valg på å «praktisere et inkluderende arbeidsliv for alle uavhengig av kjønn, seksualitet, alder, etnisitet og funksjonsevne gjennom rekruttering og ansettelser».

Jeg mener dette er en av våre viktigste saker. I de siste årene har det vært store kulturforvandlende kampanjer, som Black Lives Matter og #Metoo. Bedrifter gjorde forandringer etter dette og fokuset på et mer inkluderende arbeidsliv, med nye policyer, mer mangfold i rekruttering og ledelsesutdanninger. Dette har skapt gode resultater, ikke bare i Bodø men også på et globalt nivå.

For å skape trygge arbeidsplasser må man sørge for at ansatte føler seg trygge på jobb. Dette innebærer tilrettelegging for individers behov samt en kultur på arbeidsplassen som tillater at folk kan komme som de er, uansett om du er lesbisk, har opphav fra Eritrea, sitter i rullestol, har ADHD, Bytter pronomen – Ja uansett hva det skulle være som gjør at folk passer inn eller havner utenfor den såkalte normen. Kanskje enda viktigere er det at rekrutterere er åpen for egne fordommer og kan legge dem til side – bare sånn kan vi få mangfoldige arbeidsplasser.

Fordommer og diskriminering skjer over alt, og måtene dette oppleves på kan avhenge av kontekst, lokasjon og historisk bakteppe. Nettopp derfor er det viktig at vi i Bodø fortsetter å utfordre oss selv og er aktivt allierte ovenfor underrepresenterte grupper. Vi kan ikke late som om at systematisk diskriminering som rasisme og homofobi ikke eksisterer her. Til tross for at Bodøfolk er kjent for å være åpne, rause og inkluderende, ser vi på saker der en mann forleden ble dømt for hatefulle ytringer. Nettopp derfor er det viktig for oss i Bodø Arbeiderparti at vi fortsetter den gode jobben vi har gjort og at vi fortsetter å utfordre oss selv og de rundt oss til å bestandig gjøre inkludering jobben bedre.

Vi må fortsette å være frampå når det gjelder gode rekrutteringspraksiser, uten fordommer. Bodø kommune må også fortsette å skape et arbeidsmiljø som tillater folk å komme på jobb som den de er, uansett levde opplevelser eller identitet.

Bodø arbeiderparti har flere punkter i sitt program som underbygger et mer inkluderende arbeidsliv, her er noen av dem:

● Sikre at hele og faste stillinger er førstevalget

● Styrke trepartssamarbeidet, gjennom blant annet skolering av ansatte og ledere i den norske arbeidslivsmodellen

● La ansatte bidra med å videreutvikle digitale verktøy, og digitalisere tjenester der det er hensiktsmessig

● At lærlingplasser skal være en naturlig del av Bodø kommunes innsats for å sikre lokal kompetanse

● Styrke samarbeidet med Nav og arbeidslivet for å forebygge ungt utenforskap og få flere ut i arbeid.

● Samarbeide med aktuelle aktører for å forebygge arbeidslivskriminalitet

● Gå i dialog med næringslivet for å se på muligheten for å sikre universell utforming