Nærbildene av hendene til en helsearbeider, hun holder en mappe, i brystlomma har hun diverse penner, saks og annet utstyr. Foto: Øivind Haug

Ann-Kristin Moldjord pekt ut til å utvikle Arbeiderpartiets helse- og velferdspolitikk

Gjennom våren skal Arbeiderpartiet styrke sin helse- og velferdspolitikk. Bodø Arbeiderpartis ordførerkandidat Ann-Kristin Moldjord skal være med å lede arbeidet, som er nedsatt av statsministeren og Arbeiderpartiets sentralstyre.- En god helse er en forutsetning for et godt liv, og vi kan ikke ha lavere ambisjoner enn at alle skal ha nettopp det. Jeg ser frem til å jobbe med dette sammen med andre dyktige folk fra Arbeiderpartiet i hele landet, sier Moldjord.

Foto: Raymond Engmark

Ordførerkandidat Ann-Kristin Moldjord Foto: Raymond Engmark

Arbeidsgruppen ledes av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) og helsepolitisk talsperson i Ap, Cecilie Myrseth.- Vi er glade for å ha Ann-Kristin med i dette arbeidet. Vårt mål er å sikre en bærekraftig helse- og velferdstjeneste som er til stede over hele landet, og da er hennes erfaringer som hjelpepleier og tillitsvalgt viktig å ha med inn i arbeidsgruppen, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol og helsepolitisk talsperson Cecilie Myrseth.

Arbeidsgruppen består av lokalpolitikere, og representanter fra LO og AUF, og arbeidet skal

legges frem på partiets landsmøte i mai. Moldjord mener det er mye å ta tak i.  Vår felles velferd må tilpasses tiden vi lever i.-Helsepersonell sin tid strekker ikke til, lavterskeltilbud for psykisk helse er for oppstykket og utilgjengelig, og samarbeidet mellom forskjellige tjenester er langt fra der det burde være. Det er arven etter åtte år med Solberg ved roret, mener ordførerkandidaten.

Ann-Kristin Moldjord legger heller ikke skjul på at det gir rom for å løfte frem arbeidet som er gjort i lokalsamfunnet.- Det er en god mulighet for at folk i resten av landet kan dra nytte av arbeidet vi har gjort med blant annet heltidsreformen her i kommunen. Også vet jeg vi vil finne gode erfaringer fra andre steder i landet, som blant annet innbyggerne her i kommunen kan dra nytte av.

Hun ser frem til å ta imot innspill.- Mange sitter med ideer og erfaringer som kan være med å styrke våre felles velferdstjenester. Nå skal vi samle disse og løfte de til et nasjonalt nivå, sier AP-politikeren.